خاچیک

روستایی در دل سهند

خاچیک

روستایی در دل سهند

جزیره هنگام

سفر به جزیره هنگام مورخ 18/12/1395

رفتن به قشم بدون دیدن جزیره هنگام بی فایده است.

جزیره هنگام 

جزیره هِنگام از جزیره های ایران در خلیج فارس است که با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیرهٔ قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. جزیره هنگام در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم بوده و نُه کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض دارد. این جزیره ۶/۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه‌های جنوبی جزیره قشم واقع شده‌است. فاصله آن تا بندرعباسحدود ۴۳ مایل دریایی و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی می‌باشد این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین نقطه آن کوه ناکس با ۱۰۶۶ متر ارتفاع است. طولانی‌ترین قطر آن از «روستای هنگام کهنه» تا «روستای هنگام جدید» ۹۹ کیلومتر است.

جزیره هنگام از نظر تقسیمات سیاسی استان هرمزگان جزو شهرستان قشم و به‌عنوان یکی از دهستان‌های این شهرستان به مرکزیت روستای ماشی (هنگام جدید) به شمار می‌رود دیگر روستاهای جزیره هنگام غیل و هنگام قدیم می‌باشند نام پیشین این جزیره به‌صورت هنجام، هنیام متداول بوده است. هنگام در پارسی باستان: هنگاما، در ارمنی: انگ‌ام، به معنی وقت، زمان و گاه است، ولی این واژه از دو پاره «هن» و «گام» تشکیل‌شده است.[۱]

تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام، که بیشتر اهالی از دیرباز به آن مشغول بوده‌اند، ماهیگیری بوده است. در حال حاضر پذیرایی از گردشگران نیز از جمله فعالیت‌های مردم محلی است. پرورش ماهی در قفس ، پرورش میگو و بزرگترین مزرعه پرورش کروکودیل کشور از جمله فعالیتهای آبزی پروری  جزیره هنگام است.

برای رفتن از جزیره قشم به هنگام باید از قشم  به بندر کندالو در جنوب غربی جزیره بروید و سپس با خرید بلیط قایق های مخصوصی که برای این سفر در نظر گرفته شده اند ، با قیمت هر نفر 15 هزار تومان به جزیره هنگام بروید.

از دیدنی های منحصر بفرد جزیره، شنای دلفین ها در خلیج فارس است.که در فاصله یکی دو متری شما شنا می کنند.

شما می توانید با طی مسافتی حدود 40 دقیقه با قایق از بندر کندالو به محل حضور دلفین ها برسید.اگر شانس با شما یار باشد و هوا خیلی گرم نباشد تعداد زیادی دلفین را خواهید دید.

بعلاوه می توانید از دیدن ساحل نقره ای و ماهی های رنگی و  وحشی در ساحل جزیره لذت ببرید.

بعلاوه می توانید در جزیره هنگام از قایق پیاده شوید و به رایگان بعد از 15 دقیقه یا با پرداخت 3 هزار تومان به دلخواه خودتان به بندر کندالو برگردید.

در جزیره هنگام میتوانید از بازارچه سنتی و صنایع دستی بومیان خرید کنید یا از خوردن سمبوسه های میگو و ماهی لذت ببرید.


در ادامه مسافرت قشم به جزیره هنگام رفتم که در ادامه تصاویری از آن را برایتان قرار می دهم :
















اگر در جزیره به دنبال پیدا کردن غذای سالم ، با کیفیت و با قیمت مناسب هستید |یشنهاد می کنم به رستوران های خانگی(که غالبا توسط راننده های تاکسی به شما معرفی می شوند و بیشتر از اقوام،دوستان و آشنایان  ایشان هستند ) سری بزنید .

در یکی از منازل این عزیزان مهمان بودیم و غذایی تازه و خوشمزه خوردیم.قیمت هر پرس بشقاب میکس میگو  و ماهی، کوسه،قلیه ماهی ،خرما ،ارده و .... در این خانه 35 هزار تومان بود.









و دوباره بازگشتی به ناچار به تهران ...