خاچیک

روستایی در دل سهند

خاچیک

روستایی در دل سهند

ماسال

ماسال - پائیز 1396

 ماسال

ماسال شهری در استان گیلان ایران که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌است. معنی کلمه ماسال کوه وار یا کنار کوه یا دارای کوه است که از کلماتی مانند مسال,مازال و... گرفته شده است.

 


شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع، که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد پس از طی ۴۰ کیلومتر از درون شهر ماسال گذر می‌نماید.

جاذبه های دیدنی

ماسال جدا از اینکه منطقه ی مرتفع و بکری باشد با کلبه ای چوبی به شهر آبشار نیز معروف است،آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع 10 متر و همینطور غارهایی همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال را می توان در این شهرستان نام برد.  جاده نیمه آسفالت ماسال به خلخال با عبور از دل جنگل و کوه مسیر فوق العاده ای برای کوهنوردان میشود

جمعیت

 

راساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت ماسال برابر با ۱۴٬۶۸۹ نفر بوده‌است. محصولات عمده این شهر برنج ودامداری مردم است.زبان مردم ماسال تالشی است.

ماسال در قدیم رودکنار نامیده می‌شد و محل تشکیل شنبه‌بازار کنونی بوده‌است. وجود همین شنبه‌بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد شهرستان ماسال دو بخش مرکزی و شاندرمن دارد که هر دو آنها طبیعتی دست‌نخورده به شمار می آیند. در شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آنها غار آویشو است که بین مناطقی همچون تائی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره‌ای کم آب قرار دارد. این غار شگفت انگیز که در حوزه جغرافیایی بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده و همچنین از بزرگترین غارهای گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است.

مردم این شهر به زبان تالشی تکلم دارند.

 














خدایا شکرت !

خدا رو شکر که هنوزم مناظر و مناطق بکر و  زیبا و تمیز داریم .امیدوارم بتونیم با همدلی این منابع رو برای نسل های بعدی مون حفظ کنیم.

خاطره ای از این  سفر دارم که براتون نقل می کنم : در ابتدای ورود به ماسال یک گیت ورودی وجود دارد که از ماشین هایی که به منطقه وارد می شوند مبلغی را به عنوان ورودیه دریافت می کنند.من در ابتدا از این کار خوشم نیامد و برایم سوال شد که چرا این ورودی گرفتن در هر شهر و دیار و روستا مد شده و همه جا از آدم (توریست) ورودی دریافت می کنند !

ولی وقتی تا آخر ییلاق ماسال رفتم و تمیزی و نظافت منطقه رو دیدم متوجه شدم که اون پولی که از مسافرین دریافت می شه خرج نگهداری و نظافت منطقه میشه.و از این بابت خوشحال شدم و با توجه به اینکه این منطقه از شمال جزو معدود مناطقی بود که از مسافر ورودی دریافت می کرد ، ناراحتی اولیه ام رو فراموش کردم.

در این مدت که به مناطق مختلفی از شمال ایران مسافرت کردم کمتر منطقه ای به این تمیزی دیدم.




در ابتدای جاده، مجموعه استراحتگاهی  دهکده آرمان یک مکان عالی برای صرف ناهار و استراحت است که پیشنهاد می کنم حتما یک سری به اوجا بزنید ...






یکی از مراکز اقامتی مناسب  از نظر کیفیت و قیمت در منطقه مجموعه هتل رستوران فردین معصومی است که در ادامه تصاویری از هتل و مدیریت هتل را برایتان قرار می دهم:






نظرات 1 + ارسال نظر
سعید دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:15

سلام،
ایا شماره تلفنی از دهکده ارمان برای رزرو کلبه هاش دارید؟
ممنون میشم به شماره ٩٣٩١٨٨٨١٩٢ واتس اپ یا پیامک کنید.

سلام دوست عزیز ، دنبال شماره گشتم متاسفانه پیدا نکردم ،
اگه آلا ن میخوایید برید مشکل رزرو ندارید ، خلوته چون
اگرم قصد دارید که منظره بالای ابرهارو ببینید که باید برید بالای جاده
دهکده آرمان پایین جاده هست.
باز سوالی بود درخدمتم 09123204828

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد